Zdrowie

Jak obniżyć ciśnienie krwi?

Nadciśnienie krwi to problem dosyć powszechny i poważny. Dotyka on co 3 Polaka i jest najczęstszą przyczyną zgonów na świecie. Wiele osób nie zdaje sobie sprawy z powagi sytuacji, a ci, którzy próbują coś zdziałać w tym zakresie, przeważnie wspierają się środkami farmakologicznymi, które na dłuższą metę, nie są skuteczne. Dlatego w poniższym artykule przedstawiamy naturalne sposoby na walkę z nadciśnieniem.

Przejdź na zdrową dietę

Aby leczenie nadciśnienia przyniosło oczekiwany skutek, konieczna jest zmiana trybu życia oraz modyfikacja diety. To, co z pewnością należy ograniczyć to ilość spożywanej soli kuchennej. Nie zdajemy sobie z tego sprawy, ale zużywamy jej naprawdę dużo, a jej dzienne spożycie nie powinno przekraczać 5 gramów. Chlorek sodu znajduje się również w różnych produktach spożywczych jak wędliny, majonez, w gotowych zupach, kostkach rosołowych itp. Aby obniżyć ciśnienie, należy włączyć do diety owoce i warzywa oraz produkty bogate w potas, które skutecznie pomagają zwalczyć ten problem.

Jedz szpinak

Wiele osób unika szpinaku ze względu na jego mało apetyczny wygląd. To duży błąd, bo przecież jest zdrowy, a odpowiednio przyrządzony jest bardzo smaczny. Właśnie szpinak zawiera sporą ilość potasu, który skutecznie obniża ciśnienie krwi. Jego liście obfitują ponadto w żelazo, kwas foliowy i w witaminę K. Jest również niskokaloryczny, więc nie trzeba się martwić o wzrost wagi. Jednak uwaga! Na ilość spożywanego szpinaku powinni uważać osoby cierpiące na kamicę nerkową ze względu na zawarty w nim kwas szczawiowy.

Sięgaj po banany

Te owoce również są źródłem potasu pomagającym w problemach z nadciśnieniem, ale nie tylko. Pomagają obniżyć poziom cholesterolu, a dzięki dużej zawartości pektyn poprawiają trawienie i łagodzą dolegliwości spowodowane wrzodami żołądka. Dodatkowo pobudzają wydzielanie śluzu, który tworzy warstwę ochronną jelit, wspomagając tym samym ich pracę. Neutralizują w ten sposób działanie soków żołądkowych, dzięki czemu przewód pokarmowy jest bardziej odporny na różnego rodzaju mikrouszkodzenia. Banany są niestety wysokokaloryczne i zawierają wysoki indeks glikemiczny, dlatego z ich spożywania muszą zrezygnować diabetycy.

Płatki z bananami

Gorzka czekolada

Zdziwiony? To w zasadzie normalne, ponieważ czekolada wydaje się w tym wypadku produktem zakazanym, ale gorzka czekolada stanowi wyjątek od reguły ze względu na wysoką zawartość kakao. Oczywiście jej spożycie powinno być umiarkowane, gdyż w każdym wypadku obowiązuje zasada, że co za dużo to niezdrowo. Aby obniżyć ciśnienie krwi, wystarczą jedna lub dwie kostki czekolady maksymalnie kilka razy w tygodniu. Zawarte w niej ziarna kakao mają wiele cennych witamin i składników mineralnych jak potas, wapń, fosfor, magnez oraz żelazo. Ponadto jest źródłem polifenoli i antyoksydantów.

Pij mleko nisko tłuszczowe

Mleko z dużą zawartością tłuszczy jest niewskazane dla pacjentów z nadciśnieniem, gdyż to właśnie tłuszcz prowadzi do jego wzrostu. Oprócz tego jest częstą przyczyną miażdżycy, zwiększa ciśnienie krwi i prowadzi do udaru. Nie należy całkowicie rezygnować z mleka, ponieważ zawarty w nim nabiał reguluje układ nerwowy i wpływa na proces krzepnięcia krwi. Jednak aby pomagał, a nie szkodził, należy wybierać ten o niskiej zawartości tłuszczu. Oprócz tego z lodówki powinny zniknąć takie produkty jak ser żółty i serki topione, gdyż zawierają dużą ilość soli. Na ich miejsce najlepiej postawić jogurt naturalny, kefir lub chudy twaróg.

Skub słonecznik

Pestki słonecznika będą świetną alternatywą dla słonych i niezdrowych przekąsek. Zamiast chipsów czy paluszków do filmu, wsyp sobie do miski słonecznik. Te niepozorne ziarenka są źródłem witamin i minerałów. Zawierają m.in. witaminę E, która uszczelnia ściany naczyń krwionośnych i chroni czerwone krwinki przed ich rozpadem. Spożywając słonecznik, zmniejszamy ryzyko zachorowania na miażdżycę oraz chorobom serca spowodowanym podwyższonym ciśnieniem krwi. Jest również źródłem nienasyconych kwasów tłuszczowych, wpływając pozytywnie na układ krążenia i wzmacniając odporność.

28 lipca 2020

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *