Praca zdalna, czyli praca wykonywana we własnym domu, jest dużym przywilejem, ale także potrafi sprawiać wiele kłopotów i może być sporym wyzwaniem. Żeby móc efektywnie pracować w ten sposób, trzeba pamiętać o kilku bardzo ważnych zasadach, które w znaczny sposób mogą nam pomóc w skupieniu się i polepszeniu produktywności.
• Własne miejsce do pracy
• Plan i czas pracy
• Pozbycie się rozpraszaczy
• Odpowiedni ubiór
• Określenie optymalnych warunków do pracy
Własne miejsce do pracy
Bardzo ważne jest, by znaleźć odpowiednie miejsce do pracy i się go trzymać. Powinien to być jakiś wolny pokój, który będzie pusty i dostępny tylko dla ciebie, co najmniej przez większą część dnia. To bardzo istotne, by mieć taką wolną przestrzeń, w której nikt nie będzie nam przeszkadzał i przerywał wykonywanej pracy. Nie musi to być jakieś super wydzielona przestrzeń, wystarczy kawałek stołu i laptop, które zawsze będą znajdować się właśnie tam – konkretne miejsce pracy. Dobrze jest również, aby pozostali domownicy wiedzieli, że pracujesz i że nie powinno ci się przeszkadzać.
Plan i czas pracy
Pracując w domu mamy ten komfort, że nikt nie stoi nam nad głową i nie pilnuje każdego naszego kroku oraz czasu pracy, jednak ustalenie konkretnych ram czasowych, w których będziemy pracować jest bardzo ważne. Najlepiej będzie, jeżeli pracę w domu będziemy zaczynali o tych samych godzinach, co w biurze. Dzięki temu pozostaniemy w tym ważnym schemacie, który będzie nam jasno mówił kiedy mamy czas pracy, a kiedy czas wolny. Ważny jest również plan pracy, czyli konkretne czynności, które musisz wykonać tego dnia, ich kolejność oraz ważność, czego powinno się bezwzględnie trzymać.
Pozbycie się rozpraszaczy
Praca w domu ma swoje zalety, ale również i wady, a są nimi liczne rozpraszacze. Będąc w biurze jesteśmy bardziej skupieni, bo tam wszystko jest podporządkowane pracy, będąc w domu rozpraszać może nas wszystko, w tym codzienne obowiązki domowe, telewizja, jak również kontakty ze znajomymi, zwłaszcza przez sieć. Najlepiej nie dać się pokusie włączenia komunikatora oraz przeglądania internetu, ponieważ to może nas skutecznie odciągnąć od naszych obowiązków.
Odpowiedni ubiór
Chodzi przede wszystkim o to, by nie zasiadać do pracy będąc w piżamie. Chcąc pracować w domu, trzeba się odpowiednio przygotować i być skupionym, a do tego potrzeba bardzo wielu czynników. Właściwy „biurowy” ubiór może być przy tym pomocny. „Ubrałem/am się jak do pracy, a więcej jestem w pracy”. Nie jest to wymóg, ale sugestia, która może dodatkowo pomóc, by bardziej się koncentrować w trakcie wykonywania naszych obowiązków.
Określenie optymalnych warunków do pracy
U każdego podejście do pracy, jak również środowisko, w jakim się znajduje, jest inne. Warto poznać siebie i to, co mi samemu pomaga pracować w takich, a nie innych warunkach. Jedni wolą izolację i by nikt im nie przeszkadzał, inni nie wyobrażają sobie pracy bez towarzystwa ludzi. Podobnie jest z rzeczami, które mogą nas rozpraszać – jednych włączony komunikator ciągle odrywa, inni mogą mieć setki załączonych zakładek, a mimo to doskonale dzielą czas na wszystko. To, w jakich warunkach pracuje się nam najlepiej zależy od nas i sami musimy ustalić swój własny styl, przy którym będziemy najbardziej produktywni.
A jak jest u was? Czy do pracy w domu trudniej się zmobilizować? A może właśnie poczucie większego luzu wpływa korzystnie na jakość waszej pracy?
Uważam że jak się ma dobry plan pracy, według którego realizuje się obowiązki to nie będzie problemu z pracą w domu. A jeśli ktoś nie należy do osób sumiennych to praca w domu nie jest dla niego, zawsze znajdzie się przecież milion innych rzeczy do zrobienia