Popularne francuzy, czyli samochody marek takich jak Citroen, Peugeot i Renault mają pewne cechy wspólne, a są nimi elementy konstrukcji, m.in. tylna belka skrętna. Tego typu rozwiązania są bardzo praktyczne i świetnie się sprawdzają, pod warunkiem, że dbamy o to, by były w jak najlepszym stanie technicznym. Po czym poznać, że niektóre elementy są do wymiany i jak uniknąć wymiany całej tylnej belki skrętnej?
- Co to jest tylna belka skrętna?
- Jak dochodzi do uszkodzeń tylnej belki skrętnej?
- Koszty związane z naprawą elementów tylnej belki skrętnej
- Zalety tylnej belki skrętnej
Co to jest tylna belka skrętna?
Tylna belka skręta to konstrukcja tworząca skomplikowany układ kilkunastu elementów, w tym łożysk, wahaczy, amortyzatorów i poprzecznicy. Całość ma bardzo duże znaczenie zarówno dla komfortu jazdy, jak i naszego bezpieczeństwa. Aby cieszyć się tzw. miękkim zawieszeniem, z którego słyną samochody francuskich marek i czuć się bezpiecznie podczas jazdy, warto co jakiś czas sprawdzać stan techniczny najważniejszych elementów i wymieniać je zanim dojdzie do poważnych uszkodzeń, które będą wymagały naprawy całej konstrukcji. Tylną belkę wymienić można w specjalistycznych serwisach aut francuskich (wymianatylnejbelki.pl).
Jak dochodzi do uszkodzeń tylnej belki skrętnej?
To, że prędzej czy później dojdzie do uszkodzenia tylnej belki skrętnej jest więcej niż pewne. Niestety jest to cena, jaką właściciele francuskich samochodów płacą za doskonałą przyczepność oraz wysoki komfort jazdy. Brzmi to być może zaskakująco, ale najlepszym rozwiązaniem jest naprawa niektórych elementów tego układu nim dojdzie do prawdziwej awarii. Jest to możliwe dzięki temu, że zawieszenie można wyjąć w łatwy sposób, a co za tym idzie, szybko wymienić łożyska, które ogrywają tutaj kluczową rolę. Koszt takiej wymiany jest mały, a trzeba pamiętać, że łożyska igiełkowe to najsłabszy punkt całego układu, który nazywamy tylną belką skrętną. Ich zużycie prowadzi do kolejnych, coraz poważniejszych usterek.
Koszty związane z naprawą elementów tylnej belki skrętnej
Rutynowa wymiana łożysk to niezbyt wysoki koszt, gdyż elementy te kosztują około kilkudziesięciu złotych, dlatego też warto dokonywać jej regularnie co kilkadziesiąt tysięcy kilometrów. Zużyte łożyska zaczynają trzeć o sworzeń, który bardzo szybko ulega zniszczeniu. O ile początkowego zużycia łożysk nie zauważymy podczas jazdy samochodem, to przy usterce sworznia możemy usłyszeć już charakterystyczne popiskiwanie i skrzypienie. Jeśli w tym momencie nie zareagujemy, to bardzo szybko może dojść do uszkodzenia głównego elementu konstrukcji, czyli belki. Zakładając najgorszy scenariusz, wymiana poszczególnych części może kosztować nawet kilka tysięcy. Niektórzy właściciele decydują się na regenerację belki zamiast jej wymiany, co pozwala na pewną oszczędność, jednak nie w każdym przypadku jest to możliwe.
Zalety tylnej belki skrętnej
Choć może się wydawać, że to rozwiązanie jest problematyczne i bardzo szybko może doprowadzić do ogromnych kosztów związanych z naprawą poszczególnych części, to ma ono sporo zalet. Jeśli tylko będziemy regularnie wymieniać łożyska, to cały układ przetrwa wiele lat zapewniając nam wygodę i bezpieczeństwo. Dzięki temu, że zawieszenia w samochodach francuskich marek można wymontować w bardzo łatwy sposób, tego typu podstawowe naprawy mogą być wykonywane także w nie autoryzowanych warsztatach samochodowych, co znacznie obniża koszty.
Dodaj komentarz